قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / اموزش / آموزش سی پلاس پلاس جلسه اول

آموزش سی پلاس پلاس جلسه اول

آموزش سی پلاس پلاس جلسه اولReviewed by سالار on Nov 22Rating: 5.0

سلام به همه ی همراهان

پس از مدتی نبودن براتون بسته جدیدی رو در نظر گرفتم اون بسته هم آموزش سی پلاس پلاس به صورت حرفه ای و همراه با آموزش ویدیویی است . بدین صورت که جزوه  ، تمرینات و تصاویر مربوط به آموزش در اینجا قرار میگیره و آموزش رو به طور کامل میتونید به صورت ویدیویی مشاهده کنید .

خوب جلسه اول رو با نام و یاد خدا اغاز می کنیم .

*لطفا اول فیلم را در پایین این صفحه تماشا کنید و سپس حتما حتما جزوه ای که قرار داده شده است را بخوانید*

همچنین لینک دانلود کد بلاکس در پایین صفحه قرار داده شده است .

* کد های آموزش داده شده و برنامه های نوشته شده وابستگی به کامپایلر ندارد و شما میتوانید با هر کامپایلری که از سی پلاس پلاس پشتبلانی میکند کد زنی کنید و لذت ببرید 🙂

در این جلسه راجب مقدمات برنامه نویسی ، تاریخچه زبان سی ، معرفی کامپایلر ، الگوریتم نویسی و در آخر به تعریف حافطه و تعریف متغیر ها و یک کد ساده می پردازیم امیدوارم مورد استقبال شما قرار بگیردد .

زبان برنامه نویسی c

زبان c در سال ۱۹۷۲ توسط دنیس ریچی در آزمایشگاه بل ساخته شد  . ریچی از این زبان برای ایجاد سیستم عامل UNIX (یونیکس) استفاده کرد اما بعد ها  اکثر سیستم عامل های دیگر نیز با همین زبان نوشته شدند . این زبان در سال های بعد با محبوبیت بسیار زیادی همراه شد به طوریکه امروزه بسیار از برنامه ها و حتی زبان های برنامه نویسی نیز با زبان C نوشته شده اند .

کامپایلر چیست؟

کامپایلر مجموعه ای از برنامه های کامپیوتری است که متنی از زبان برنامه نویسی سطح بالا ( زبان مبدا ) را به زبانی سطح پایین ( زبان مقصد ) ، مانند اسمبلی یا زبان ماشین ، تبدیل میکند .

الگوریتم چیست ؟

الگوریتم از نام دانشمند معروف و ریاضی دان برجسته ایرانی (خوارزمی) گرفته شده است و به مجموعه ای متناهی از دستورالعمل هایی که با ترتیبب خاصی مسئله ها را حل می کنند، گفته میشود.

به طور کلی به هر دستورالعملی که مراحل انجام کاری را با زبانی دقیق و با جزئیات کافی بیان نماید به طوری که ترتیب مراحل و شرط خاتمه عملیان در آن کاملا مشخص شده باشد را الگوریتم میگویند .

مراحل الگوریتم

برای حل یک مسئله باید الگوریتم آن مسئله را مشخص کنیم که به آن طراحی الگوریتم مسئله گفته می شود . در طراحی الگوریتم معمولا ۳ مرحله از هم جدا می شود.

  1. خواندن داده ها
  2. انجام محاسبات
  3. خروجی ها

مثال: الگوریتمی بنویسید که دو عدد از ورودی دریافت کرده و مجموع دو عدد را محاسبه و چاپ کند . 

  • خواندن داده ها => A,B
  • انجام محاسبات => جمع دو عدد 
  • خروجی ها => مجموع دو عدد 

خوب حالا الگوریتم را مینویسیم 🙂

  1. A و B را بخوان .
  2. مجموع A و B را محاسبه و در SUM قرار بده.
  3. SUM را در خروجی چاپ کن
  4. پایان.

حافظه کامپیوتر

حافظه کامپیوتری در دو قسمت عمده حافظه کوتاه مدت (RAM) و حافظه بلند مدت (HARD DISK) طراحی گردیده است که ما برای نگهداری مقادیر به صورت موقت جهت محاسبه و برنامه نویسی از حافظه کوتاه مدت استفاده میکنیم.

تعریف متغیر :

در برنامه نویسی نوع های مختلفی از مقادیر طراحی گردیده است که در اینجا به نام چند نوع که کاربرد بیشتری دارند اشاره میشود .

  • char
  • int
  • float
  • double

با توجه به تعدد انواع تعریف شده لازم است قبل از قرار دادن مقدار داخل حافظه نوع حافظه مورد نظرمان را انتخاب کنیم .

متغیر برای حافظه مانند ظرفی است که جهت قرار دادن مقادیر مختلف از آن استفاده می شود . 

نام متغیر ها در زبان سی باید با حروف بزرگ یا کوچک و یا کاراکتر زیر خط (under line ) شروع شوند و نباید شامل علایم  ( + و # و @ و $ و … ) باشند . 

عملیات محاسباتی

  • + نماد جمع در سی
  • – نماد تفریق در سی
  • * نماد ضرب در سی
  • نماد تقسیم در سی
  • نماد باقی مانده یا mod در سی

باگ چیست ؟

به ایراد هایی که در برنامه وجود دارد باگ گفته م شود . باگ اصطلاحی در میان برنامه نویسان است . باگ ها دو نوع دارند.

ایراد یا باگ نوشتاری

به باگ هایی گفته می شود که شما در هنگام نوشتن دستورات این زبان قواعد و نکات گرامری آن را رعایت نکردید بنابراین برنامه شما با مشکل روبرو شده که به آن در اصطلاح syntax error می گویند.

ایراد منطقی

به آن دسته از باگ هایی گفته می شود که شما قواعد زبان برنامه نویسی را رعایت کرده اید و از لحاظ کامپیوتر برنامه شما درست است و کامپایل میشود اما در منطق در انجام اینکار دچار مشکل شده اید که معمولا در خروجی جوابی که انتظار دارید حاصل نمیشود .

کد های اولیه سی پلاس پلاس :

برای اینکه ما به یک متغیر مقدار دهیم از دستور زیر استفاده میکنیم

cin>> نام متغیر ;

دقت کنید که اول باید متغیر را تعریف کنید که در فیلم توضیح داده شد .

 

برای اعلام موجودی متغیر نیز شما باید از دستور cout استفاده کنید مانند زیر

cout<< نام متغیر

cout<<“hello world”

cout<<“\n” << endl;

تمرینات:

  1. برنامه ای بنویسید که دمایی را بر حسب درجه فارنهایت از کاربر بگیرد و آن را به سانتی گراد تبدیل کند و چاپ کند .
  2. برنامه ای بنویسید که یک عدد سه رقمی را از کاربر بگیرد  و یکان و دهگان  و صدگان آن عدد را نشان دهد  .

 

خوب این بود اولین قسمت آموزش که توسط سالار شیرخانی انجام داده شد . امیدوارم به خوبی این مقدمات رو یاد گرفته باشید .

حتما سوالی داشتید بپرسید نظری هم داشتید تو بخش نظرات بپرسید خوشحال میشم بشنوم 🙂

شاد باشید 

 

دانلود کد بلاکس

 

 

 

name : c++ learning episode 1

author: salar shirkhani

year:2018

video: salar shirkhani

مطلب پیشنهادی

شی Screen در جاوا اسکريپت – صفحه نمایش

شی Screen در جاوا اسکريپت - صفحه نمایشReviewed by سالار on Dec 4Rating: 5.0شی Screen …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
در خبرنامه ما عضو شوید

در خبرنامه ما عضو شوید

در خبرنامه ما عضو شوید تا بهترین پست هفته مارو در ایمیل خودتون دریافت کنید :)

تبریک ! شما عضو خبرنامه ما شدید